پیشنهاد بروکسل برای آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا 

کمیسیون اروپا پیشنهاد آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا را مطرح کرده است.

کمیسیون اروپا (EC) توصیه می کند که مذاکرات در مورد الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا (EU) در ماه ژوئن آغاز شود. این مطلب را روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است.

این روزنامه به نقل از سه منبع آگاه نوشت: اتحادیه اروپا اصرار دارد که مذاکرات رسمی با کی یف و کیشینوف (پایتخت مولداوی) در ماه جاری آغاز شود تا به هر دو کشور سیگنال مثبتی در مورد تمایل آنها برای عضویت در اتحادیه اروپا داده شود. 

آنها خاطرنشان کردند که اتحادیه اروپا به زودی اعلام خواهد کرد که کی یف اکنون معیارهای قبلی برای عضویت را برآورده نمی کند.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین از اتحادیه اروپا خواسته بود که اوکراین را در ژوئن ۲۰۲۴ بپذیرد. به گفته وی، اروپا به این سیگنال نیاز دارد تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وسوسه نشود که این کشور در حال نشان دادن ضعف است.

بحث عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در حالی بار دیگر مطرح می‌شود که جنگ این کشور با روسیه در دومین سال خود به سر می برد. شرایط نامساعد کی یف به دلیل جنگ و نابسامانی‌های داخلی و مشکلات عظیم اقتصادی این کشور را به گزینه‌ای غیرجذاب برای اعضای اتحادیه اروپا بدل ساخته است. با این حال، این کشور همچنان بر عضویت در این اتحادیه تاکید دارد. 

با این حال، وزیر خارجه مجارستان که کشورش از مخالفان جدی عضویت کی یف در اتحادیه اروپاست، تاکید کرد: استراتژی اتحادیه درباره اوکراین نه تنها شکست خورده است بلکه هیچ امیدی نیست که این طرح بخواهد به سرانجامی برسد. 

گسترش ناتو به مرز‌های روسیه و نیز تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، در کنار وقوع انقلاب رنگی در کی یف، ۳ عامل اصلی وقوع جنگ اوکراین از دید رئالیست‌ها محسوب می‌شود. با این حال، آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ نیز مانع از آن نشده است که کی یف دست از عضویت در سازمان ناتو و اتحادیه اروپا بردارد. 

اتحادیه اروپا اکنون دارای ۲۷ عضو است و از آنجا که وعده‌های غرب برای پیوستن اوکراین به ناتو در شرایط فعلی غیرممکن به نظر می‌رسد، اروپایی‌ها به دنبال تسهیل روند عضویت کی یف در این اتحادیه هستند. گرچه در صورتی که درخواست‌های مجارستان مورد توجه قرار نگیرد، بوداپست می‌تواند این موضوع را وتو کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار